نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

تاریخچه‌ و ویرایش گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

سازمان جهانی استاندارد International Organisation for Standardiztion که با نام جهانی ISO نام برده می‌شود وظیفه همسان سازی استانداردهای مختلف در جهان و بین کشورهای مختلف را بر عهده دارد. سازمان ایزو‌ استانداردها و گواهینامه‌های متعددی را مرتبط به اکثر مشاغل دنیا تهیه و تدوین نموده است. ایزو یک سازمان غیر دولتی با اعتبار بالایی می‌باشد و به دلیل متن کامل و جامع استانداردهایی که تدوین کرده است مورد استقبال اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است ولی بعلت غیر دولتی بودنش هیچ کشوری را اجبار به عضویت و متعهد به قوانینش نمی‌کند. هر قانون و دستورالعملی که بیشتر مورد استقبال کشورها و استفاده سازمان و شرکت‌هایشان قرار بگیرد بر اهمیت و قدرت استاندارد مربوطه افزوده می‌گردد. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ از دسته گواهینامه‌های عمومی تدوین شده از سوی سازمان ایزو می‌باشند که بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند. سه گواهینامه فوق با ایجاد استانداردهایی در حوزه سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در پیشرفت و توسعه همه سازمان‌ها و نهادها بسیار مؤثر واقع شده‌اند. در سال ۱۹۹۶ میلادی طبق قطعنامه‌ای در مورد حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تصویب شد که قوانین و دستورالعمل‌هایی تدوین گردد. در سال ۲۰۱۵ آخرین ویرایش بر روی ایزو ۱۴۰۰۱ انجام شد. مؤثر بودن سیستم‌های مدیریتی کیفیت و زیست محیطی در کنار هم منجر شده است دو گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ همیشه در کنار هم طراحی و اجرا و پیاده سازی شوند.

 

دامنه‌های کاربردی ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی عملکردهای سازمان را برای ارتقا سطح فرآیندهای مثبت بر محیط زیست افزایش می‌دهد. سازمانها و شرکتهایی که قصد دارند مسئولیتهای زیست محیطی را کاملا هدفمند و‌ سازمان یافته مدیریت کنند، گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت می‌کنند. سیستم مدیریت زیست محیطی هم برای سازمان‌ها و هم برای تمام افراد ذینفع ارزش ایجاد ارزش می‌نماید. ایزو ۱۴۰۰۱ در بیشتر کارخانه‌ها و صنایع و محیط‌های صنعتی و سازمانهایی که با محیط زیست سر و کار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایزو ۱۴۰۰۱ با شناسایی اثرات سوء بر محیط زیست از بین رفتن منابع طبیعی جلوگیری می‌کند و اثرات منفی بر محیط زیست را کاهش می‌دهد.

 

مراحل گرفتن و استقرار مدیریت زیست محیطی گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

سازمانها و صنایع متقاضی دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ ابتدا با برقراری تماس با مراکز مشاوره ایزو و برگزاری جلسات مشاوره جهت آشنایی مدیریت و کارکنان با استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ و همچنین با بازنگری تمام فرآیندهای سازمان و عملکردهای سازمان را مشخص می‌نمایند. مدیران و مسئولان هر مجموعه باید به دنبال تهیه مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ باشند. البته از این مرحله به بعد نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ برای هر سازمانی متفاوت می‌شود، چراکه باید با توجه به اهداف هر سازمانی نوع مراجع صدور گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را مشخص نمایند. یکسری از سازمان‌ها بعد از مرحله انتخاب گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ قصد ادامه کار و پیاده سازی واقعی استانداردهای سیستم مدیریت زیست محیطی را ندارند و تمایل دارند فقط گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت نمایند. ولی یکسری از سازمانها یا بصورت اختیاری یا ملزم به دنبال پباده سازی واقعی قوانین و الزامات ایزو ۱۴۰۰۱ هستند. بنابراین اجرای واقعی مستندات نیاز به تهیه نمونه مستندات می‌باشد. مدیران و صاحبان کسب و کارها باید با بهره‌گیری از متخصصان و مستند‌ نویسان ماهر و با تجربه نمونه مستندات ایزو را آماده نمایند و خط مشی و چارت سازمانی مجموعه را مشخص نمایند.‌ در مرحله بعدی اقدام به آموزش پرسنل مجموعه در کلیه فرآیندها و قسمت‌ها می‌کنند و با اجرا و پیاده سازی برنامه‌های مدیریتی تدوین شده و نظارت بر روی آنها و کنترل برنامه‌ها و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و رفع عدم انطباقات یک ممیزی داخلی و ابتدایی توسط کارشناس داخلی بر استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ پیاده شده انجام می‌شود و در نهایت بازرس مرجع صادر کننده بین المللی با انجام هماهنگی‌های لازم یک ممیزی نهایی را نیز انجام می‌دهد و رأی به صدور گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ داده می‌شود.

 

نمونه مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

مسلما تهیه نمونه مستندات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ طبق صحبت‌های قبلی باید توسط افراد ماهر و مسلط به قوانین سیستم مدیریت زیست محیطی آماده شوند. البته تهیه نمونه مستندات کاری زمان بر و قطعا پر هزینه می‌باشد که از عهده یکسری از سازمان‌ها خارج می‌باشد‌. مرکز بزرگ و حرفه‌ای سیستم کاران برای رسیدگی به تمام نیازهای متقاضیان و مشتریان محترم دریافت انواع گواهینامه‌های ایزو پس از چند سال تجربه کاری و با بهره گیری از متخصصان مستند نویس تمام نمونه مستندات گواهینامه‌ها و استانداردهای ایزو را تهیه و تنظیم نموده است و در فرمت WORD بصورت رایگان در فضای مجازی برای استفاده عموم قرار داده است

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.