مزایای اخذ ایزو9001

مزایای اخذ ایزو9001

شرکت شما راکد شده است. کارمندان مانند گذشته عمل نمی کنند و شما نگران این هستید که پایگاه مشتریان شما در حال کوچک شدن است. شما می خواهید راهی برای بهبود کیفیت کلی خدماتی که ارائه می دهید پیدا کنید. اما چگونه می توانید آن را انجام دهید؟

شما می توانید برای دریافت گواهینامه ISO 9001 در پنج مرحله آسان اقدام کنید. تهیه، مستندسازی، اجرا، ممیزی داخلی و در نهایت صدور گواهینامه.

گواهینامه ISO 9001 یک راه عالی برای کمک به حمایت و رشد کسب و کار شما از طریق رعایت استانداردهای کیفیت جهانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل، نحوه فرآیند صدور گواهینامه و مدت زمانی که فرآیند صدور گواهینامه طول می کشد، به خواندن ادامه دهید.

 

نحوه دریافت گواهینامه ISO 9001

فرآیند صدور گواهینامه ISO 9001 می تواند دلهره آور باشد. با این حال، تقسیم آن به مراحل ساده تر، روند را برای شما ساده می کند.

آماده سازی

مستندات

پیاده سازی

ممیزی داخلی

گواهینامه

سه راه برای آماده شدن برای گواهینامه ISO وجود دارد

همه آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند، اگرچه یکی به نسبت بهتر از دو مورد دیگر است. این سه رویکرد عبارتند از:

 در داخل شرکت

مشاور عملی

مشاور تازه کار

 

در داخل شرکت

یک رویکرد داخلی به این معنی است که شرکت شما تمام مراحل صدور گواهینامه ایزو را به تنهایی و بدون کمک خارجی انجام می دهد. به این معنی که شرکت شما تحقیقات را انجام می دهد، شرکت شما تغییرات مناسب را در خط مشی و ساختار اعمال می کند و شرکت شما کار بررسی را انجام می دهد.

این کندترین روش در بین سه رویکرد برای تأثیرگذاری است، اما برای شرکت‌های کوچک‌تری که فرهنگ اداری داخلی منحصربه‌فردی دارند که به خوبی به تأثیر خارجی پاسخ نمی‌دهند، ایده‌آل است.

همچنین بالاترین احتمال را برای حفظ گواهینامه پس از دریافت دارد زیرا از قبل یک سیستم کنترل و تعادل برای اطمینان از حفظ استانداردها وجود دارد.

 

مشاور عملی

یک مشاور عملی یک متخصص صدور گواهینامه ISO 9001 است که شما برای ورود به شرکت خود استخدام می کنید. آنها مسئول اطمینان از رعایت استانداردهای گواهی ISO 9001 هستند. پس از تکمیل گواهینامه، آنها را ترک می کنند.

این سریعترین روش از سه رویکرد پیشنهادی است. با این حال، کمترین میزان موفقیت را دارد، به این معنی که پس از خروج مشاور، کمتر دوست دارد که گواهینامه خود را حفظ کند.

این به این دلیل است که شرکت هیچ دخالت مستقیمی با اخذ گواهینامه نداشته است، بنابراین آنها به احتمال زیاد در حفظ استانداردها و سیاست هایی که ممکن است به طور کامل آنها را درک نکرده باشند، سست می شوند.

 

یک مشاور تازه کار

مشاور عملی ترکیبی از رویکرد داخلی با مشاور عملی است. شما دوباره یک متخصص صدور گواهینامه ISO 9001 را استخدام می کنید. با این حال، آنها خودشان هیچ یک از تغییرات را اجرا نمی کنند.

رهبر پروژه منتخب شرکت شما مسئول اطمینان از مطابقت استانداردها با الزامات گواهینامه است.

مشاور تازه کار یک راه میانه خوشحال است. در حالی که رهبر پروژه صدور گواهینامه شرکت مجبور نیست در مورد تمام نکات و نکات فرآیند صدور گواهینامه بیاموزد، آنها باید یاد بگیرند که چگونه استانداردها را حفظ کنند، بنابراین شرکت احتمالاً پس از اتمام کار مشاور، گواهینامه خود را حفظ خواهد کرد.

از بین این سه رویکرد، من رویکرد داخلی را توصیه می کنم. در حالی که طولانی‌ترین زمان را می‌گیرد، انجام کار در داخل شرکت توسط شخصی که از قبل نحوه عملکرد شرکت را می‌داند، پس از پایان فرآیند صدور گواهینامه، انطباق را تشویق می‌کند.

 

رویکرد داخلی

اگر رویکرد داخلی را انتخاب می کنید، توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استانداردها و سیاست های خاص صدور گواهینامه ISO 9001 به وب سایت ISO مراجعه کنید.

صدور گواهینامه ISO 9001 بسیار ساده تر از آن چیزی است که اکثر افراد انتظار دارند. در حالی که آنها به اسناد اضافی نیاز داشتند، اسناد اولیه مورد نیاز برای یک برنامه در حال حاضر همان است که در هر پیشنهاد تجاری ارائه می کنید.

مهمترین چیزی که در هنگام تهیه پیش نویس درخواست گواهینامه باید به خاطر بسپارید این است که آن را برای شرکت خود و نیازها و شرایط آن بنویسید. شما می خواهید نوشته واضح و مستقیم باشد، سعی کنید تا جایی که ممکن است مفصل باشد. هنگام قالب‌بندی طرح‌بندی، آن را در دسترس و خواندن آسان قرار دهید.

برای فرآیند پیاده سازی با چیزی کوچک و ساده شروع کنید. یکی از مواردی که معمولا توصیه می شود، کنترل اسناد است.

به عنوان بخش مهمی از ارتباطات درون شرکت، شما می خواهید این اولین چیزی باشد که یاد می گیرید. اکثر کارمندان متوجه خواهند شد که تغییر درخواستی نسبتاً ساده است زیرا فرآیند را ساده می کند.

هنگامی که یک روش پیاده سازی انجام شد، به مرحله بعدی بروید، سعی کنید آن را یک هدف در یک زمان حفظ کنید. از طریق دریافت این گواهینامه، متوجه خواهید شد که هر جنبه ای از شرکت باید به نحوی تغییر کند تا کارایی بهبود یابد.

سعی کنید در طول فرآیند صبور باشید و به یاد داشته باشید که در درازمدت کارمندان و مشتریان شما از شما تشکر خواهند کرد.

ممیزی های داخلی از عناصر مهم و در عین حال ساده روش صدور گواهینامه ISO 90001 هستند. ممیزی های داخلی ابتدا در طول فرآیند صدور گواهینامه و سپس به صورت دوره ای پس از آن انجام می شود.

شما می توانید یک پیمانکار فرعی را برای انجام ممیزی ها استخدام کنید، اما انجام ممیزی ها در داخل به شما توصیه می شود.

ممیزی داخلی همچنین می تواند راهی عالی برای آموزش کارمندان شما در رویه های اجرایی باشد. درک دقیق انتظارات یک فرآیند یا سیستم خاص که قرار است با کارکنان مطابقت داشته باشد، درک عمیق تری از فرآیند مذکور خواهد داشت.

یک چیز خوب دیگر در مورد مرحله ممیزی داخلی فرآیند درخواست این است که نیازی به تکمیل یکباره نیست. اگر می‌خواهید ابتدا رویه اجرایی خاصی را پوشش دهید، می‌توانید فرآیند ممیزی داخلی را به بخش‌ها و روزهای مختلف تقسیم کنید.

مرحله آخر دریافت گواهینامه شماست. این کار از طریق انتخاب ممیز گواهینامه ISO شما انجام می شود. آنها می آیند و نحوه عملکرد شرکت شما و رعایت استانداردهای صدور گواهینامه را مشاهده می کنند. در صورت قبولی، گواهینامه خود را دریافت خواهید کرد.

این می تواند یک زمان استرس زا برای شرکت شما باشد. بهترین راه برای رهایی از این استرس این است که با کارمندان خود کار کنید تا مطمئن شوید که آنها برای هر سؤالی که ممیز ممکن است بپرسد آماده باشند.

پس از دریافت گواهینامه ISO 9001، مطمئن شوید که در مسئولیت های خود سهل انگاری نکنید. یک ممیز یک یا دو بار در سال به حضور خود ادامه خواهد داد. اگر از استانداردها پایین بیایید، گواهینامه شما لغو خواهد شد.

 

فرآیند صدور گواهینامه ISO 9001 چگونه است؟

بسته به نحوه برخورد شما با این فرآیند، می تواند آسان یا دشوار باشد.

اگر تصمیم می‌گیرید هنگام ارسال مدارک خود را از قبل آماده نکنید و الزامات و نیازهای خاص شرکت خود را برای صدور گواهینامه درک نکنید، احتمالاً باید دوباره درخواست دهید.

اگر در طول مراحل اجرا به کارکنان خود به درستی آموزش ندهید یا اجازه دهید کارکنان خود در طول دوره آموزشی سست باشند، همین امر صادق است.

اجازه ندهید استانداردها از بین بروند

اگر بعد از دریافت گواهینامه توجه نکنید و اجازه دهید استانداردها منقضی شوند، گواهینامه ای که شرکت شما و خودتان برای دریافت آن زحمت کشیده اید را از دست خواهید داد.

با این حال، اگر تصمیم بگیرید که فرآیند درخواست را جدی بگیرید، به اندازه کافی آماده شوید، و فرآیند پیاده سازی را به عنوان یک تجربه یادگیری خوب برای خود و کارمندانتان در نظر بگیرید، پس فرآیند صدور گواهینامه باید راحت و نسبتاً بدون درد باشد.

 

چه مدت طول می کشد تا گواهی ISO 9001 را دریافت کنید؟

اگر همانطور که باید آماده می شوید، خواندن و کاغذبازی های لازم را انجام می دهید، و همه کارمندانتان بهترین تلاش خود را در طول فرآیند اجرا به کار می برند، صدور گواهینامه در مدت زمان کوتاهتری قابل انجام هست.

 

چگونه با ISO 9001 از موفقیت بلندمدت اطمینان حاصل کنیم؟

استانداردها را یاد بگیرید، فقط از آنها پیروی نکنید

برای بهبود مستمر تلاش کنید

برای حداقل 6 ماه آماده باشید، عجله نکنید

من توصیه می کنم هنگام ایجاد طرح پروژه خود، زمان لازمه را هدف گذاری کنید. در حالی که مشتاق بودن بیش از حد آسان است و می خواهید با عجله به صدور گواهینامه ایزو بپردازید، به یاد داشته باشید که در مورد استانداردها، چرایی وجود آنها یاد بگیرید، ممیزی رویه های فعلی و اجرای فرآیندهای جدید یک بخش ضروری برای به دست آوردن ISO 9001 است. گواهینامه ISO باید طولانی باشد. -هدف کوتاه مدت، نه کوتاه مدت.

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.