گواهینامه iso چیست؟
رشد و پیشرفت فن آوری در عصر حاضر باعث شده تا تمامی دارندگان کسب و کارهای مختلف در فضای رقابتی شدیدی قرار بگیرند. بالارفتن سطح انتظار کارفرمایان مشتریان از یک طرف که شامل افزایش کیفیت ، تنوع در کالاها و خدمات و با کمترین هزینه ممکنه می باشد، و وجود رقبای زیاد و متعدد و جدید قدرتمند و با دانش جدید و به روز شده از طرف دیگر ، هر شرکت و یا بنگاه اقتصادی را مجبور به تبعیت از استانداردهای مدیریتی می کند. بدون شک هر شرکت و یا سازمانی که نتواند سیستم های مدیریتی مجموعه ی خود را مطابق با استانداردهای بین المللی وفق دهد محکوم به زوال و شکست خواهد بود. شرکتهای مختلف در تمامی کشورها همواره به دنبال استانداردهای بهتر و کارآمدتر و اثربخش تر بوده و هستند. از اینرو دستیابی به این استانداردهای مدیریتی یکی از معضلات اساسی شرکت ها بوده است
سازمان استاندارد جهانی ایزو ISO
سازمان استاندارد جهانی ایزو ، وظیفه دارد که با تهیه و تدوین و انتشار استانداردهای گوناگون در حوزه های مختلف از جمله استانداردهای سیستم های مدیریتی در جهت یکسان سازی استانداردها گام بردارد. در سازمان استاندارد جهانی ایزو تاکنون بیش از 3000 عنوان استاندارد ایزو تعریف و منتشر شده است. از این حدود 3000 استاندارد ایزو تعدادی بابت سیستم های مدیریتی تدوین و منتشر شده است. در زیر نمونه هایی از انواع سیستم ها و استانداردهای ایزو منتشر شده ارائه شده است.
انواع گواهینامه ایزو ISO
ISO9001 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت
بعنوان استاندارد مرجع عمومی ترین و پرمصرف ترین استاندارد مورد تقاضای درخواست کنندگان گواهینامه ایزو می باشد این استاندارد درحوزه ارتقاء سطح کیفیت محصولات و یا خدمات مطرح است.
ISO 14001 با عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی
بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکت ها و سازمانها درحوزه رعایت الزامات و قوانین محیط زیست مطرح می باشد. این استاندارد معمولا بهمراه استاندارد ISO45001 درخواست می گردد.
ISO 45001 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای
بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکتها و سازمانها درحوزه رعایت الزامات و قوانین ایمنی و بهداشت کارکنان شاغل در سازمان مطرح می باشد. این استاندارد معمولا بهمراه استاندارد ISO14001 درخواست می گردد. یادآوری می گردد استاندارد ISO45001 ویرایش جدید و بروز شده استاندارد OHSAS18001 می باشد.
ISO 22000 با عنوان سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی
یک استاندارد تخصصی برای شرکتها سازمانها و مجموعه های فعال درحوزه صنایع غذایی و یا زنجیره تامین صنایع غذایی کاربرد دارد. این استاندارد معمولا بهمراه استاندارد عمومی ISO9001 درخواست میگردد.
ISO/TS 29001 سیستم مدیریت کیفیت - نفت، گاز، پتروشیمی
معمولا شرکتهای فعال و مرتبط در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی پس از دریافت گواهینامه عمومی مثل ISO9001 و ISO14001 و ISO45001 بدنبال اخذ گواهینامه تخصصی مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یعنی استاندارد ISO/TS29001 سیستم مدیریت کیفیت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستند
ISO 10002 سیستم مدیریت کیفیت - رسیدگی به شکایات مشتریان
شرکتها، سازمانها، مجموعه هایی که بطور مستقیم با مشتریان خود سرکار دارند معمولا دنبال استانداردهای مشتری مداری هستند. سری استانداردهای مشتری مداری چهار تا میباشد. مهمترین استاندارد در حوزه مشتری مداری درخصوص رسیدگی به شکایات مشتریان میباشد چنانچه سازمانی تمایل داشته باشد فقط یکی از این استانداردها داشته باشد استاندارد ISO10002 واجب تر است. این استاندارد درخصوص الزامات مدیریت هرگونه شکایات واصله و یا اخذ شده مطرح است. استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان بدون ISO9001 معنا ندارد.
ISO 10004 تحت نام سیستم مدیریت کیفیت سنجش رضایت مشتریان
دومین استاندارد در حوزه مشتری مداری استاندارد ISO10004 سیستم مدیریت کیفیت سنجش رضایت مشتریان میباشد. این استاندارد درخصوص سنجش رضایت مشتریان با استفاده از الگوها و تکنیک های خاص مطرح میباشد. شایسته است این استاندارد بهمراه استاندارد ISO10002 گرفته شود. استاندارد سنجش رضایت مشتریان بدون ISO9001 معنا ندارد.
ISO 10001 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت - رضایت مندی مشتریان - منشور سازمان
استاندارد ISO10001 کامل کننده و پیشرفته از دو استاندارد ISO10002 و ISO10004 است. سازمانها، شرکتها و مجموعه هایی که قصد دارند اهمیت ویژه ای به مبحث مشتری مداری داشته باشد. استاندارد ISO10001 را نیز پیاده سازی میکنند. بدیهی است استاندارد ISO10001 بایستی به همراه ISO10002 و ISO10004 اخذ گردد. استاندارد رضایت مشتری ISO10001 منشور سازمان بدون استاندارد ISO9001 معنا ندارد.
ISO 10003 سیستم مدیریت کیفیت - حل اختلاف مشتریان
چهارمین و آخرین استاندارد در حوزه مشتری مداری استاندارد ISO10003 میباشد. استاندارد حل اختلاف مشتریان سخت ترین و پیچیده ترین استاندارد از سری استانداردهای ISO10000 در خصوص رعایت حقوق و الزامات مشتریان است. اخذ استاندارد ISO10003 مستلزم داشتن سه استاندارد قبلی مطرح شده در حوزه مشتری مداری میباشد. استاندارد حل اختلاف مشتریان بدون ISO9001 معنایی ندارد.
ISO 10015 سیستم مدیریت کیفیت - آموزش
شرکتها، مجموعه ها و سازمانهایی که حوزه فعالیتشان آموزش می باشد و یا اینکه در سازمان خود به مقوله آموزش اهمیت ویژه ای قائل هستند اقدام به پیاده سازی و اخذ گواهینامه استاندارد آموزش ISO10015 می کنند. استاندارد ISO10015 مانند سایر استاندارد های سری ISO10000 از زیر شاخه های استاندارد عمومی ISO9001 باشد. لذا استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – آموزش بدون داشتن ISO 9001 معنا ندارد.
ISO 29990 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت خدمات آموزش برای موسسات غیر رسمی
مجموعه هایی که به صورت تخصصی در حوزه آموزش فعالیت می کند. از استاندارد ISO10015 پا فراتر گذاشته و الزامات تخصصی آموزش را به بطور سخت گیرانه تر در مجموعه خود پیاده سازی و اقدام به اخذ گواهینامه می کند. بدیهی است اخذ استاندارد ISO29990 سیستم مدیریت کیفیت خدمات آموزش برای موسسات غیر رسمی بدون پیاده سازی ISO9001 معنا ندارد.
ISO 10006 سیستم مدیریت کیفیت - مدیریت پروژه
شرکتها و سازمانهایی که فعالیتشان به صورت پروژه محور بوده درخصوص بهینه سازی فرآیندهای مدیریت پروژه خود پیاده سازی و اخذ گواهینامه ISO10006 با عنوان مدیریت پروژه می کند. گرفتن گواهینامه ISO10006 بدون داشتن ISO9001 معنایی ندارد.
ISO 21500 سیستم مدیریت پروژه
امروزه هر چیزی تحت عنوان یک پروژه تعریف می گردد. لذا مبحث مدیریت پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل شرکتها و سازمانهای پروژه محور سعی دارند از استاندارد ISO10006 پا فراتر نهاده و سراغ استاندارد کاملتر پیش رفته تر از ISO21500 سیستم مدیریت پروژه می روند. لازم به ذکر است اخذ گواهینامه استانداردISO21500 با ISO9001 مرتبط بوده و ISO9001 به عنوان پیش نیاز اخذ این استاندارد لازم است
ISO/IEC 27001 سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
شرکتها و سازمانهایی که دارای اطلاعات حساس و محرمانه هستند و تمایلی ندارند اطلاعات خصوصی و محرمانه خود و یا مشتریانشان نشر پیدا کند اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات می کنند و گواهینامه ISO/IEC27001 اخذ نمایند. این استاندارد نیز معمولا با گواهینامه ISO9001 همراه است. استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بدلیل تخصصی بودن هر سازمانی درخواست نمی کند.
ISO 20000 سیستم مدیریت خدمات IT
مجموعه ها، شرکتها و سازمانهای فعال درحوزه IT درجهت ارتقا سطح خدمات تخصصی IT خود به مشتریان علاوه بر استاندارد ISO9001 استاندارد تخصصی ISO20000 پیاده سازی کرده و گواهینامه ISO20000 دریافت می کنند. لازم به ذکر است این استاندارد نیز به همراه ISO9001 مفهوم دارد.
ISO 15189 سیستم مدیریت کیفیت ویژه آزمایشگاه تشخیص طبی
آزمایشگاههای تشخیص درمانی معمولا بدنبال گواهینامه تخصصی در حوزه فعالیت خود هستند لذا همزمان با اخذ گواهینامه ISO9001 که به عنوان یک استاندارد مرجع است اقدام به پیاده سازی و اخذ گواهینامه ISO15189 می کنند
ISO 13485 سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی
شرکتها و مجموعه های فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی بنابر سلیقه خود و یا الزامات تعیین شده از سوی مشتریان و یا کارفرمایان خود معمولا سراغ استاندارد ISO13485 می روند این استاندارد الزامات مربوط به فرآیندهای مرتبط با تولید تجهیزات پزشکی را تعیین می کند. اخیرا وزارت بهداشت الزام کرده که شرکتهای تولید کننده سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی الزامات ISO13485 اخذ نمایند. البته لیستی از مراجع مورد تایید وزارت بهداشت را منتشر کرده است لذا درخواست کنندگان گواهینامه ISO13485 معمولا یکی از مراجع صادرکننده زیر را انتخاب می کنند.
ISO/TS 16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی
استاندارد ISO/TS16949 تقریبا همان ISO9001 است به انضمام یک سری الزامات خاص مختص صنایع خودرو سازی معمولا شرکتهای فعال در حوزه صنایع خودرو به همراه ISO9001 گواهینامه ISO16949 میگیرند.
ISO 10668 استاندارد ارزش گذاری برند
شرکتهایی که قصد دارند برند خود را ارزش گذاری کنند کاربرد دارد. از الزامات این استاندارد می توان موارد بررسی اهداف، مبانی ارزشیابی، رویکردهای ارزش گذاری، روشهای ارزیابی، و تهیه اطلاعات با کیفیت و فرضیات نام برد. در ایران تصور شرکتهای متقاضی این است که هر کسی این گواهی نامه را دارد یعنی برندش ارزش دارد.
ISO 31000 سیستم مدیریت ریسک
امروزه تحلیل ریسک و مدیریت مبتنی بر ریسک بعنوان یکی از ابزار های مدیریتی در هر سازمانی مطرح می باشد. سیستم مدیریت ریسک قابلیت صدور گواهینامه ندارد. اما مراجع غیر IAF به ثبت و صدور گواهینامه ISO31000 اقدام می نمایند. اما معمولا شایسته نیست چنین گواهینامه ای ثبت و صدور گردد. اما اگر متقاضی درخواست کند صادر می گردد.
ISO 26000 استاندارد مسئولیت اجتماعی
سازمانها و یا شرکتها در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته فعال در حوزه های عمومی و یا خصوصی می باشد. معمولا چنین سازمانهایی جهت اثبات فعالیتشان به روش اخلاقی و شفاف که به سلامتی و رفاه جامعه کمک می کند گواهینامه ISO26000 می گیرند.
اصلی ترین استاندارد ایزو ISO چیست؟
در بین تمام استانداردهای ایزو فوق الذکر ، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع می توان گفت استاندارد سیستم مدیریت کیفیت تحت عنوان ISO9001 بعنوان استانداردها مادر و مرجع سایر استانداردها می باشد. شایسته هست اگر شرکتی قصد پیاده سازی استانداردهای مدیریتی را دارد ابتدا از استاندارد اولیه ISO9001 شروع کند.
استاندارد سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO9001 مبین اینست که شرکت با شناسایی تمامی فرآیندهای موجود در سطح سازمان خود نسبت به سیستماتیک کردن فرآیندها اقدام نموده و همواره سعی در بهبود بخشیدن بر فرآیندهاست تا اثر بخشی هر فرآیند روز به روز افرایش یابد و در نهایت شرکت بتواند کالا ، خدمات و یا پروژه ی خود را با بالاترین سیستم کیفی ممکنه ارائه نماید و رضایت مشتری یا کارفرما خود را جلب نماید. آخرین و جدیدترین ویرایش استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 در حال حاضر مربوط به سال 2015 میلادی هست. این استاندارد برای اولین بار در سال 1994 منتشر و در سال 2000 مورد ویرایش قرار گرفت و منتشر شد و مجدد در سال 2008 ویرایش شد و پس از 7 سال مجدد در سال 2015 آخرین ورژن آن منتشر شد.
مرکز سیستم کاران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز عام المنفعه با خدمات مشاوره رایگان در خصوص گواهی نامه ایزو و اخذ انواع گواهی ایزو در خدمت متقاضیان می باشد. هر گونه سوال خود را در خصوص گواهی نامه ایزو و اینکه اصولا گواهی نامه iso چیست؟ چگونه باید گواهی نامه ایزو بگیریم؟ از کجا باید گواهی ایزو بگیریم؟ گواهی ایزو به چه کار میاید؟ گواهی نامه ایزو متناسب نیاز سازمان کدامند؟ و هزاران سوال دیگر در خصوص گواهی نامه ایزو را از مرکز سیستم کاران به رایگان مشاوره بگیرید. مشاورین ما به صورت 24 ساعته و آنلاین در خدمت شما هستند.
با ما در تماس باشید