گواهینامه ایزو9001 چیست؟

گواهینامه ایزو9001 چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت ، که ایزو9001نامیده می شود ، مجموعه ای از قوانین داخلی است که توسط مجموعه ای از خط مشی ها ، فرایندها ، رویه های مستند و سوابق تعریف می شود.این سیستم نحوه دستیابی یک شرکت به ایجاد و تحویل محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان را مشخص می کند.هنگامی که در شرکت شما اجرا می شود ، ایزو9001باید مخصوص محصول یا خدماتی باشد که ارائه می دهید ، باید متناسب با نیازهای شما باشد. با این حال ، به منظور اطمینان از اینکه عناصر یک سیستم خوب را از دست نمی دهید ، برخی از دستورالعمل های کلی در قالب ISO 9001:2015 سیستم مدیریت کیفیت - الزامات وجود دارد که به منظور استانداردسازی نحوه طراحیایزو9001طراحی شده است.

 

سیستم مدیریت کیفیت مطابق ISO 9001 چیست؟

ISO 9001 مجموعه ای از الزامات برای ایجاد قوانین ، خط مشی ها ، فرایندها و رویه ها برای ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیازهای مشتری و افزایش رضایت مشتری است. استاندارد سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان بین المللی استاندارد تهیه و تدوین و منتشر می شود و اکثریت کشورهای عضو در این سازمان با آن موافقت می کنند تا در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود و به عنوان استاندارد مادر برای فرآیندهایی که در سراسر جهان و کلیه صنایع مورد استفاده قرار می گیرد ، پذیرفته شود.

هفت اصل مدیریت کیفیت چیست؟ سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 بر هفت اصل استوار هست که هر یک از آنها برای سیستم مدیریت کیفیت مهم است. این هفت اصل عبارتند از:تمرکز بر مشتری.اگر در تلاش برای ارائه محصولات و خدماتی هستید که نیازهای مشتری را برآورده می کند ، ابتدا باید بر این نیازها تمرکز کنید. این تمرکز بر مشتری پایه و اساس بهبود رضایت مشتری است. برای موفقیتایزو9001، مدیریت عالی باید منابع و بررسی مستمر کافی از سیستم را ارائه دهد.

افرادی که در سازمان شما کار می کنند مهمترین دارایی هستند و دانش و تجربه آنها باید درایزو9001درک شود. رویکرد فرآیندی فرایند هرگونه فعالیتی است که ورودی می گیرد و خروجی ایجاد می کند. این ورودی ها و خروجی ها نباید صرفاً فیزیکی باشند. برخی اطلاعات یا انرژی هستند. هر کاری که ما در یک سازمان انجام می دهیم یک فرایند است و یک سیستم زمانی ایجاد می شود که بفهمیم ورودی های یک فرایند از فرایندی متفاوت است و در این تعاملات است که باید مراقبت ویژه ای از آن انجام دهیم. یک شرکت تنها در صورتی زنده خواهد ماند که با گذشت زمان بهتر شود ، بنابراینایزو9001باید بر یافتن راه هایی برای انجام بهتر کارها تمرکز کند. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد اگر ما ندانیم که چگونه یک فرایند در واقع کار می کند ، نمی توان مدیریت صحیح را انجام داد. با اتخاذ تصمیمات خود بر اساس حقایق ، می توانیمایزو9001را بهتر مدیریت و بهبود دهیم. مدیریت روابط. گاهی اوقات تنها راه بهبود محصولات و خدمات ما این است که تأمین کنندگان ما محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند. برای انجام این کار ، ما باید روابط بین خود و تأمین کنندگان خود را مدیریت کنیم. این اصول سیستم مدیریت کیفیت در سند ISO 9000 یافت می شود ، که یک سند حمایتی برای الزامات ISO 9001 است.

 

چراایزو9001مهم است؟

ایزو9001مهم است زیرا شامل تمام فعالیتهایی است که یک سازمان برای ارائه محصولات و خدمات متمرکز بر مشتری انجام می دهد ، و این دلیل فعالیت سازمان ها است.ایزو9001که شامل فرایندهای لازم برای رسیدن به این هدف است ، به شما کمک می کند تا نتایج ثابتی را برای مشتریان و سایر ذینفعان ارائه دهید ، که به سازمان شما اطمینان می دهد و پایه و اساس پیشرفت و رشد را به شما ارائه می دهد. به همین دلیل ، توصیه می شودایزو9001خود را با اجرای الزامات استانداردی که به عنوان فرآیندهای قابل قبول مورد توافق برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری شناخته می شود ، ایجاد کنید. انواع مختلف سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟ یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از اینکهایزو9001شما شامل کلیه فرایندهای قابل اجرا است ، مراجعه به مجموعه استاندارد الزامات سیستم های مدیریت کیفیت است. استاندارد ISO 9001 یکی از این الزامات است که در سراسر جهان پذیرفته شده است و کلیه سیاستها ، فرایندها ، روشهای مستند و سوابق معمولی را که برای یکایزو9001موفق مورد نیاز است ، تعریف و ترسیم می کند و می تواند مورد استفاده قرار گیرد و برای نیازهای افراد مناسب باشد. هر سازمانی ISO 9001 بهترین شیوه ها را برای یک سیستم مدیریت کیفیت ، از جمله نیازهای مدیریت داده ، ارائه می دهد و بر کیفیت محصول و کیفیت خدمات برای پاسخگویی به نیازهای مشتری تمرکز می کند.

انواع استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت وجه اشتراک همه این استانداردها این است که بر اساس استاندارد ISO 9001 تهیه شده اند. با این حال ، هر یک الزامات اضافی را که برای صنعت آن اجباری است اضافه کرده است. برخی از این استانداردها شامل یک دفترچه راهنمای کیفیت به عنوان یک سند ضروری است ، در حالی که برخی دیگر این نیاز را به همراه آخرین به روز رسانی ISO 9001: 2015 حذف کرده اند. توجه داشته باشید که استاندارد الزاماتایزو9001تجهیزات پزشکی ، ISO 13485 ، مطابق با نسخه قبلی ISO 9001 است و بنابراین این الزامات را برای یک دفترچه راهنمای کیفیت شامل می شود. چالش های توسعهایزو9001توسعه سیستم مدیریت کیفیت گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. یکی از اولین چالش هایی که باید بر آن غلبه کرد ، تصور غلط این است کهایزو9001تنها به فرایندهای لازم برای رسیدگی و بازرسی محصولات نامناسب که اغلب برای اعضای بخش کنترل کیفیت تعیین می شود ، اشاره می کند. چنین سیستمی فقط بازرسی محصول را مدیریت می کند ، در حالی که ورودی هایی را که به محصول یا خدمات کمک می کند در وهله اول مطابقت داشته باشد ، مدیریت نمی کند و در واقع سعی می کند کیفیت محصول یا خدمات را بررسی کند. چالش بزرگ بعدی در پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت نشان دادن تعهد مدیریت با تعریف سیاست های کلی و ابلاغ آن به تمام سطوح سازمان است. سپس می توانایزو9001را به عنوان روشی برای اطمینان از تعریف و برآوردن تمام الزامات لازم و بهبودها به کار گرفت.

 

اخذ گواهینامه ایزوصفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.