نظم سازمانی با ایزو

نظم سازمانی با ایزو

ایزو یک بحث ناشناخته برای شرکتها و سازمانها هست و چون مبحثی تخصصی هست به همین دلیل غالبا از آن آگاهی ندارند و وقتی ازشون پرسیده میشه ایزو چیست؟ غالبا اطلاع ندارند که ISO چیست؟ و وقتی ازشون می پرسی گواهی ایزو چیه واقعا اکثرا قادر به پاسخگویی نیستند و تعداد کمی هم که اطلاعات دارند در حد شنیدن نام ایزو هست آنهم از طریق رسانه ها مانند تلویزیون و آگاهی آنها در حد همین شنیدن نام ایزو هست و اطلاع و شناختی از ایزو و ماهیت ایزو ندارند و در نهایت تنها می دانند که ایزو یک استاندارد هست. ولیکن شرکتها و سازمانها و صاحبان کسب و کار بیشتر با این مبحث ایزو آشنا هستند و برایشان ملموس تر هست و اطلاعاتی اولیه و سطحی و نه شناختی کافی و کامل از ایزو دارند اما خب احتمالا به نسبت مردم عادی و عامی اطلاع بیشتری دارند و البته اطلاعات آنها هم کافی نیست و شناختی اولیه و نه کافی دارند. علم و دانش و آگاهی جامعه درباره ایزو بطور کلی در حد کلمه ایزو هست.

ایزو موضوع و مقوله ای هست که صاحبان کسب و کار و کارفرمایان و مشتریان و متقاضیان اخذ ایزو باید درباره اش یک شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند خدمات و محصولاتی استاندارد را طی فرآیندهایی استاندارد ارائه نمایند. جهت آگاهی از این مقوله ایزو چیست؟ در اینجا به تعریفی از ایزو می پردازیم.

 

ایزو ISO چیست؟

ایزو ISO چیست؟ این سوالی هست که غالب متقاضیان ایزو و درخواست کنندگان گواهی ایزو ممکنست برایشان پیش بیاید و بنابر دلایل مختلف کاربران به دنبال کسب اطلاعات لازمه در خصوص ایزو هستند و بایستی به درکی نسبی بابت ایزو برسند. اهمیت شناختی نسبی بابت ایزو بخصوص برای کارفرمایان و صاحبان کار بسیار مهم و حائز اهمیت بالایی هست. متقاضیان اخذ اطلاعات درباره ایزو غالبا بنابر دلایل مختلفی به دنبال کسب اطلاعات در خصوص ایزو می روند. یا دانشجو هستند و یا محقق و یا فردی عادی اما غالبا شرکتهای متقاضی اخذ گواهی ایزو هستند که به دنبال کسب اطلاعات هستند که اهداف مختلفی نیز دارند و به همین جهت و بنابر همین اهداف و متناسب با همین اهداف و مقاصد ( صادرات ، مناقصات ، تبلیغات و برند سازی ، رقابت ، پیاده سازی و اهداف سری دیگر که خود سازمان می داند ) دنبال دریافت اطلاعات هستند.

ایزو یک مجموعه الزامات و استانداردها هست که مورد نیاز شرکتهاست و این مجموعه الزامات و استانداردها از طریق سازمان جهانی ایزو تدوین میشود و منتشر می گردد. انواع این استاندارد ایزو که تا الان شنیده اید یک مجموعه از الزامات و استانداردهای مورد نیاز شرکتها هست که از طریق سازمان بین المللی و جهانی در تمامی دنیا تدوین و منتشر گردیده است. ایزو مقرش درون کشور ژنو هست و کشورهای زیادی در این سازمان عضو هستند که اقدام به صدور گواهی ایزو می کنند و در این سازمان بسیاری کشورها از جمله ایران عضو هستند که در کنار هم جمع شده اند و استانداردهای ایزو و سیستمهای مدیریتی متناسب نیاز سازمان را نوشته و تدوین کرده اند و پس از تصویب از سوی سازمان جهانی ایزو منتشر می شود. هر چند سال یکبار این استانداردهای مورد ویرایش قرار می گیرند و ورژنهای جدیدی از آن منتشر می گردد. تمامی انواع ایزو که تا امروز شنیده اید درون همین سازمان تدوین می شود و اجازه نشر می گیرد. در ورژنهای جدید کاستیها و کمی های استانداردها بررسی می شود و کاملتر می شوند. استانداردهای ایزو در زمینه ها و حوزه های مختلف مدیریتی و خدماتی و محصولات و کالا تدوین شده و در انتهای ایزو یک عدد چهار الی پنج رقمی وجود دارد که مشخصه ایزو خاص در حوزه خاص هست و وجه تمایز انواع متعدد و فراوان ایزو همین اعداد 4 الی 5 رقمی انتهای آنهاست.

 

ایزو مرتبطه نظم سازمانی

لیست استاندارد ایزو بسیار زیاد و متفاوت هستند که استانداردهای بسیاری مختص سیستمهای مدیزیتی هستند و به طور کل این استانداردهای مدیریتی دو بخش می شوند: ایزوهای عمومی و ایزوهای تخصصی . متعدد و مختلفند و تعداد بسیاری استاندارد در این لیست قرار دارند که اختصاص به سیستمهای مدیریتی دارد و این استانداردهای مدیریتی دو بخش می شوند ایزو های عمومی و ایزو های تخصصی . ایزو عمومی که عمومیت دارد و تمامی شرکتها فارغ از نوع فعالیتشان می توانند از این انواع عمومی ایزو استفاده کنند و هر مجموعه و سازمان و شرکتی فارغ از زمینه فعالیتش می تواند از این گواهی نامه های عمومی بهره ببرد. عمومی ترین استاندارد و کاربردی ترین انواع استاندارد ایزو را به ترتیب اولویت عمومی بودن اینچنین می توان طبقه بندی کرد:

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001

همچنین استانداردهای سیستمهای مشتری مداری :

سیستم مدیریت رضایت مشتریان منشور رفتار سازمانی ISO 10001

سیستم مدیریت رسیدگی شکایات مشتریان ISO 10002

سیستم مدیریت کیفیت در حل اختلاف مشتریان ISO 10003

سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان ISO 10004 .

همان طور که از عناوین این استانداردها می توان درک کرد تمام اینها الزامات مورد نیاز مشتریان را بیان می کند و به نحوی به سیستمهای مدیریتی مشتری مداری مصطلح می شوند این گروه استانداردهای ایزو 10001 ، ایزو 10002 ، ایزو 10003 و ایزو 10004 تماما مرتبط با مشتری هست و جلب نظر مشتری به همین جهت نیز استانداردهای مشتری مداری نامیده می شوند که الزامات لازمه تعریف شده آنها به استانداردهای لازم جهت جلب مشتری می پردازد.

استانداردهای ایزو تخصصی بخش گسترده ای از استاندارد های ایزو را در برمی گیرد و تخصصی هستند و متناسب حوزه فعالیت سازمان تعیین می گردند و الزامات مورد نیاز آن حرفه را بیان می کند. هر کدام از این استانداردها یک کد چهار الی پنج رقمی هست که مشخصه آن هست. بعنوان مثال عدد 22000 که جلوی ایزو قرار می گیرد میشود ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی که مختص صنایع غذایی هست. از دیگر استانداردهای تخصصی می توان به این موارد اشاره کرد.

استاندارد ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

ایزو 16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی

استاندارد ایزو 13485 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی

ایزو 27001 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

و بسیاری انواع استاندارد تخصصی در حوزه های مختلف که تعدادشان بسیار زیاد هست

ایزو 9001 در بین انواع استاندارد عمومی از همه مطرح تر هست و به نوعی به عنوان استاندارد مادر شناخته شده است. استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت نظمی را درون سازمانها ایجاد می کند که در تمامی فرآیندهای سازمان موثر بوده و هیچ اختلالی در سازمانها ایجاد نمی کند. البته این نظم در صورت پیاده سازی ایزو 9001 ایجاد می گردد. حالا ایزو 9001 چطور نظم سازمانی ایجاد می کند؟

 

ایزو 9001 چگونه و چطور باعث نظم سازمانی می شود؟

ایزو 9001 و پیاده سازی الزامات بیان شده درون استاندارد ایزو 9001 جهت نظم سازمانی بسیار حائز اهمیت هست و طراحی و مستند سازی و پیاده سازی و اجرای واقعی استاندارد ایزو 9001 باعث ایجاد یک نظم سیستمی درون سازمان می گردد و نظم سازمانی ایجاد می کند. ایجاد این نظم سازمانی به درک و شناخت مدیران کلیدی سازمان بستگی دارد و مدیران تصمیم گیرنده سازمان باید به شناخت کافی از ایزو 9001 برسند تا بتوانند به واسطه آن درون سازمان خود نظم ایجاد کنند. جهت این آشنایی یکبار مطالعه دقیق متن استاندارد ایزو 9001 جهت این امر کافیست و مدیران تصمیم گیرنده کافیست یکبار دقیق متن استاندارد ایزو 9001 را مطالعه کنند و با مطالعه دقیق به این نتیجه می رسند که ایزو 9001 الزاماتی را جهت سطح کیفی تمامی مشاغل در بردارد و برای تمامی حرفه ها و حوزه های کاری برای گفتن حرف دارد و برایشان یک الگوی مدیریتی تعریف کرده است. مثلا ایزو 9001 یک چارت سازمانی برای سازمانها تعریف می کند که درون آن تمامی وظایف پرسنل چه وظایف خصوصی و چه عمومی تعریف و مشخص گردیده است و مسئولیتها و اختیارات کارکنان شفاف سازی شده است و این چارت سازمانی جوابگوی نظم درون سازمانها هست. این الزام تعریف شده یعنی همین چارت سازمانی از اختلالات کاری که مختص شرح وظایف کارکنان هست ممانعت کرده و با تعیین نظم در انجام وظایف کاری کارکنان درون سازمان نظمی نسبی ایجاد می کند. وقتی یک بند متن استاندارد ایزو 9001 اینقدر نظم ایجاد می کند باقی بندهای تعریف شده درون استاندارد ISO 9001 را چرا به کار نبندیم. البته یک پیاده سازی خوب ملزم به استفاده از یک مشاور خوب و رهنمونهای اوست و قطعا یافتن یک مشاور ایزو خوب کار آسانی نیست.

 

چگونه یک مشاور ایزو خوب پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک مشاور ایزو خوب قطعا کار آسانی نیست و امروزه متقاضیان با وجود فضاهای مجازی مانند گوگل و اینستاگرام و ... از طریق آنها به دنبال یک مشاوره خوب می روند و از طرفی افراد حقیقی و حقوقی بسیاری آمده اند و خودشان را به عنوان یک مشاور آگاه و خوب معرفی کرده اند و در حالیکه این تنها یک ادعا هست و آنها تنها دلالانی هستند که مدعی هستند. و اطلاعات را در غالب نهایت یک پکیج مستندات ارائه می دهند و بعد هم گواهی صادر می کنند که ادعا می کنند ایزو هست و به سازمان القا می کنند ایزو دارند حال آنکه این اشتباه هست و درست نیست. مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز عام المنفعه مشاوره و رهنمونهای لازم را بصورت رایگان در اختیار متقاضیان محترم قرار می دهند تا ضمن استفاده از یک مشاوره خوب بتوانند از گواهی نامه های ایزو گرفته شده بهره کافی ببرند و پیاده سازی بر طبق ایزو 9001 را در سازمان انجام دهند تا با این پیاده سازی به یک نظم سازمانی برسند.

سیستم کاران بزرگترین مرجع مشاوره و اطلاع رسانی در حوزه طراحی ، مستند سازی، اجرا و بهبود سیستمهای مدیریتی در خدمت کلیه متقاضیان محترم می باشد.

 

inestagram صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.