نحوه دریافت گواهینامه ایزو 45001

نحوه دریافت گواهینامه ایزو 45001

گواهینامه ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای جهت اهداف مختلف منجمله شرکت در مناقصات بسیار کاربردی می باشد. همچنین ایزو 45001 با ایزو 14001 و ایزو 9001 همراهان همیشگی هم هستند که تشکیل یک سیستم مدیریت یکپارچه می دهند تحت عنوان IMS .

 

برنامه اقدام پنج مرحله ای ISO 45001 برای مدیریت ایمنی

پذیرش ISO 45001 نقطه عطفی برای ایمنی شغلی و افراد تجاری در سیستم های مدیریت سلامت اتاق کنفرانس (OSH) بود. این استاندارد ساختاری را در اختیار سازمان ها قرار می دهد که حول آن می توانند از صدمات، بیماری ها و تلفات در محل کار جلوگیری کنند.

 

ISO 45001 چیست؟

ISO 45001 یک استاندارد جهانی برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که راه حل های عملی برای ایمنی کارگران ارائه می دهد. این به ایجاد یک پایه جهانی استانداردهای ایمنی کارگران و بازرسی‌ها کمک می‌کند که می‌تواند در زنجیره‌های تامین جهانی در تمام صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

 

ISO 45001 چه کاری انجام می دهد؟

این استاندارد چارچوبی را فراهم می کند که از طریق آن می توان اهداف OSH را به طور موثر مدیریت کرد. به عنوان مثال، نیازهای کسانی را که زنجیره‌های تامین جهانی را مدیریت، استفاده یا بهره می‌برند، برآورده می‌کند. همانطور که ISO 9001 و ISO 14001 راه حل های توافقی برای مسائل مربوط به مدیریت کیفیت و حفاظت از محیط زیست در بازار جهانی ارائه کرده اند،ISO 45001  به راه حل هایی برای بهبود ایمنی کارگران در سراسر جهان کمک می کند.

در این زمان که جامعه استانداردها تغییر می کند، ممکن است از خود بپرسید: "بعد چه کار کنم؟" مراحل زیر به تشریح اقداماتی می‌پردازد که می‌توانید برای اجرای ISO 45001 انجام دهید.

 

1. درک سیستم های مدیریت OSH و ISO 45001

اولین قدم در پیاده سازی ISO 45001 یا هر استاندارد دیگری در این زمینه، درک هدف آن و اینکه چگونه می تواند برای سازمان شما مفید باشد است.

سپس، زمانی را برای آشنایی با الزامات ISO 45001 اختصاص دهید. این استاندارد 11 عامل موفقیت را برای اجرای یک سیستم مدیریت OSH ارائه می دهد که می تواند شما را راهنمایی کند.

با دانش عمیق‌تر سیستم‌های مدیریت OSH و ISO 45001 ، می‌توانید یک مورد تجاری قوی برای اینکه چرا سازمان‌های شما باید استاندارد را اجرا کنند، ایجاد کنید. با درک الزامات ISO 45001 ، بینشی در مورد تأثیری که این استاندارد می‌تواند بر نتایج نهایی شرکت شما داشته باشد به دست می‌آورید و می‌توانید آن را به مدیران اجرایی منتقل کنید.

 

2 . سیستم فعلی خود را بررسی کنید

برای درک اینکه چگونه ISO 45001 در یک سیستم مدیریت ایمنی قرار می گیرد، مهم است که بررسی کنیم چه استانداردها و سیستم هایی در حال حاضر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از سازمان ها ISO 9001 ( کیفیت ) و ISO 14001 ( محیط زیست ) را اتخاذ کرده اند که حاوی زبان اصلی ISO 45001 است. اگر سازمان شما قبلاً از ISO 9001 و ISO 14001 استفاده می کند و با این رویکرد سیستم مدیریت آشنایی دارد، یکپارچه سازی 45001 بسیار پیچیده تر می شود و انتقال را می توان به طور یکپارچه تر انجام داد.

 

3 . سهامداران را درگیر کنید

پیاده سازی ISO 45001 می تواند منجر به تغییر سازمانی شود. و مانند هر تغییر دیگری، افراد و گروه ها به طرق مختلف تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. ممکن است برخی موافق تغییر باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مخالف باشند. نظرات کل سازمان را جمع آوری کنید و دیدگاه های متفاوتی را که مردم در مورد خطرات ایمنی و سلامت دارند درک کنید.

فراتر از جمع آوری اطلاعات در مورد دیدگاه های مختلف، تعامل با ذینفعان همچنین به پرورش فرهنگی کمک می کند که در آن همه احساس مالکیت در سیستم مدیریت ایمنی کنند

همچنین در این مرحله مهم است که رهبری را درگیر کنیم و به آنها آموزش دهیم که چرا ممکن است بخواهند ISO 45001 را اجرا کنند. اثرات عملیاتی و مالی اجرای چنین سیستمی را برای مدیران توضیح دهید تا بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.

 

4. تعیین اولویت ها و تعیین اهداف

با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ذینفعان درگیر، می‌توانید اولویت‌ها را برای سیستم مدیریت OSH سازمان خود و همچنین اهداف ایمنی و عملکرد تجاری که سازمان امیدوار است از طریق اجرای ISO 45001 به آن دست یابد، تعیین کنید.

سپس سازمان ها می توانند اجرای استاندارد را با اهداف تجاری هماهنگ کنند. شناسایی اهداف کسب‌وکار از نظر ایمنی و سلامت شغلی و همراستایی آن‌ها با ISO 45001 به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا معیارهایی را شناسایی کند که با آن‌ها می‌توانند موفقیت سیستم مدیریت OSH خود را اندازه‌گیری کنند و در طول زمان تنظیمات و بهبودها را انجام دهند.

 

5. سیستم مدیریت OSH خود را ایجاد یا بهبود بخشید

با دنبال کردن این چهار مرحله اول، می توانید یک سیستم مدیریت OSH را که برای سازمان شما سفارشی شده است ایجاد کنید یا سیستم موجود را بهبود ببخشید. این فرآیند همچنین به شما کمک می کند تا تیمی را گرد هم بیاورید که بتواند برنامه را اجرا کند. با وجود استانداردISO 45001  ، تیم شما می‌تواند عملکرد را در برابر اهداف و مقاصدی که برای بهبود مستمر ایمنی و عملکرد تجاری در کل سازمان شما شناسایی شده است، ردیابی کند.

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.