گواهینامه FSSC 22000

گواهینامه FSSC 22000

سازمان GFSI (سازمان ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی) یکسری نقص ها و معایبی رادر استاندارد ISO 22000:2005 پیدا کرده و باعث گردید با تلاش و پیگیری چندین سازمان ، استاندارد بهتر و بدون نقصی را تدوین و منتشر کنند و سازمان GFSI استاندارد جدید رادرسال ۲۰۱۰ میلادی معرفی و منتشر کرد. نام این استاندارد FSSC22000 نام گرفت و قابلیت صدور گواهینامه نیز دارد. البته باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری در صنعت استاندارد FSSC22000 هم مثل استانداردهای دیگر در سالهای آینده بانسخه و ویرایش جدیدتری منتشر خواهد شد.

FSSC22000 الزامات و دستورالعملهای مربوط باانواع فرآیند یکپارچه و یک دست جهت کنترل کردن و کم کردن خطرات ایمنی درمواد غذایی رابیان میکند. استاندارد FSSC 22000 بسیاری ازقوانین و استانداردهای مورد قبول طرح جهانی ایمنی مواد غذایی (GFSL ) رابایکدیگر یکدست و ترکیب کرده است.

گواهی نامهFSSC 22000 نشان میدهد که سیستمهای ایمنی مواد غذایی سازمانهای مربوطه بطور کامل و جامع باتمام نیازمندیهای FSSC 22000 همخوانی دارند. گواهی نامه FSSC 22000 برنامه ای است درجهت ایجاد و بقاء یک سیستم ایمنی درمواد غذایی و محصولات سازمانهای تولید کننده. استاندارد ISO 22000 به شکل کامل و پیوسته بادیگر سیستم های مدیریتی ازقبیل ISO 9001 ، ISO 14001 ، ISO 45001 یکدست میشود و یکی از ارکان مهم و اساسی ازتوانایی های هر سازمان تولید کننده مواد غذایی جهت بالا بردن سطح کیفیت و تأمین کننده ایمنی می باشد.

گواهینامه FSSC 22000 الزامات و دستورالعملهای راکه سازمان بجهت توسعه باید پیاده سازی کند رامشخص میکند و همچنین اداره یک سیستم مدیریت ایمنی غذایی که مورد شناخت GFSI باشد راتعیین میکند. گواهینامه FSSC 22000 به سازمانها راههایی راارائه میکند تابتوانند یک سیستم مدیریت کامل و جامع ومطابق باقوانین ایمنی درمواد غذایی راهم به مشتریان و مصرف کنندگان و هم نهادهای ناظر و بازرسان نشان دهند. استاندارد FSSC 22000 طوری طراحی شده است که بتواند تمام مراحل و فرآیندهای زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی راهم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم دربربگیرد. درواقع میتوان گفت این استاندارد بعنوان یک چتر مدیریت ایمنی همه افراد و بهش های راکه به زنجیره تولید مواد غذایی مربوط میشوند را پوشش می‌دهند واز طراحی، اجرا و مستند سازی و پیاده سازی تا مرحله ممیزی را ساده تر کرده است.

یکسری الزامات و قوانینی هستندکه به گواهینامه FSSC 22000 اضافه شده و تأکید می‌کند باید با توجه به شرایط فعلی تولید کنندگان و تأمین کنندگان مواد غذایی تحت این قوانین و الزامات رفتار کنند و منطبق گردند.

 

الزامات و دستورات بیان دارد که:

تولید کنندگان و سازندگان باید اساس نامه ای از قوانین تنظیم شده و الزامات حقوقی که به ایمنی مواد غذایی مربوط میشود را داشته باشد قوانین مربوطه هم باید به مواد اولیه و هم تولید و‌توزیع محصولات ارتباط داشته باشد. یکسری کدهای عملیاتی هستند که مربوط به ایمنی مواد و محصولات غذایی و همچنین مربوط به قوانین مصرف کنندگان مرتبط با مواد غذایی میشود راباید رعایت کنند. یکسری الزامات و قوانین دیگری اضافه بر سازمان هستند که که مربوط به مواد غذایی میشوند و خواسته مشتریان و مصرف کنندگان می‌باشند آنها راهم باید اجرا نمود.

سیستم ایمنی در مواد و محصولات غذایی باید با این الزامات و درخواستها منطبق شود و مطمئن شود که قابلیت اجرایی دارند.

یکی دیگر ازالزامات مهمی که به آن توجه میشود این است که کلیه خدماتی همچون تسهیلات آب و برق و گاز و .. و حتی نگهداری و سرویس حمل و نقل و سایر موارد دیگری که بصورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند برروی ایمنی مواد و محصولات غذایی اثر بگذارد باید دارای قوانین و دستورالعمل های مشخص باشند و درمستندات به این موارد هم توجه شده است و دربحث PAS _ 22000:2008 ( منطبق سازی با الزامات ) قابل مدیریت و رسیدگی می‌باشند.

در مرحله آخر، تولید کننده باید برروی کارپرسنل و‌کارکنان خود نظارت داشته باشد و توجه کند که آیا اصول و شیوه های ایمنی در مواد غذایی را بطور صحیح اجرا می‌کنند و ضمانت اجرای درست و متناسب بافعالیتهای خود رادهند.

استاندارد FSSC 22000 دامنه کاری و کاربردی وسیع و گسترده ای دارد و هر سازمان و مجموعه ای باهر وسعت و حجمی میتواند گواهینامه FSSC 22000 درخواست نماید. سازمانها می‌توانند شامل:

تولید کنندگان محصولات حیوانی خوراکی فاسد شدنی به جز مقوله ذبح و انجام کارهای قبل از ذبح مانند: بسته بندی گوشت و مرغ و تخم مرغ و محصولات لبنی و محصولات دریایی
تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات گیاهی فاسد شدنی مانند: بسته بندی میوه های تازه و آب میوه و میوه هایی که بصورت کنسروی تولید میشوند و بسته بندی سبزیجات تازه و کنسرو شده
تولید کنندگان محصولات باعمر طولانی و‌مفید مانند: محصولاتی نظیر کنسروها، انواع بیسکوییتها و تنقلات و روغن و نوشابه و ماکارونی وپاستا و آرد و شکر و نمک و آب آشامیدنی و انواع نوشیدنی ها
تولید کنندگان محصولات بیو شیمی مانند: انواع ویتامینها و مواد افزودنی
تولید کنندگان مواد و ترکیبات غذایی

جهت دریافت و اخذ گواهینامه FSSC 22000 باید سازمان درخواست کننده به سمت یکدست کردن تمام استانداردهای مورد نیاز و مورد قبول سازمان جهانی غذا برود و بابوجود آوردن یک استاندارد ایمن و مطمئن برای انجام ممیزیها آماده شود و پس از به تأیید رسیدن مرجع صدور بین المللی ، گواهینامه FSSC 22000 رادریافت نمایند.

نکته مهم جهت اطلاع متقاضیان و‌مشتریان استاندارد FSSC 22000 این است که تمام مراجع صدور گواهی نامه یا CB ها میتوانند گواهینامه FSSC 22000 راصادر نمایند ولی باید دقت باشید مرجعی راانتخاب کنید که خودش تأییدیه صدور این گواهی نامه را داشته باشد.

 

گواهینامه FSSC 22000 صفحه مارا در اینستاگرام دنبال کنید.